Siden er reklamefinansieret →

Mobilabonnement til børn

Sammenlign mobilabonnementer til børn og spar penge. Her finder du de billigste og bedste børneabonnementer på markedet.

Intropris: 1. måned GRATIS

5 timer

Tale

5 GB

Data

1 GB

EU data

Ingen binding • Netværk: Telia-Telenor

19 kr.

Pris/md.

Gå til udbyder

Intropris: 19 kr./md. i 2 måneder

Fri

Tale

20 GB

Data

20 GB

EU data

Ingen binding • Netværk: 3

59 kr.

Pris/md.

Gå til udbyder

Mest fleksibilitet

2 timer

Tale

2 GB

Data

2 GB

EU data

Ingen binding • Netværk: Telia-Telenor

48 kr.

Pris/md.

Gå til udbyder

Gratis opkald til Oister-kunder

3 timer

Tale

10 GB

Data

10 GB

EU data

Ingen binding • Netværk: 3

59 kr.

Pris/md.

Gå til udbyder

Fungerer i hele EU

5 timer

Tale

5 GB

Data

5 GB

EU data

Ingen binding • Netværk: Telia-Telenor

59 kr.

Pris/md.

Gå til udbyder

Simpelt mobilabonnement til børn

7 timer

Tale

7 GB

Data

0 GB

EU data

Ingen binding • Netværk: Telia-Telenor

89 kr.

Pris/md.

Gå til udbyder

Vigtigste pointer fra teksten

  • Undersøg markedet og sammenlign mobilabonnementer. Så får du det bedste og billigste mobilabonnement til dit barn.
  • Mobilabonnementer til børn er typisk små abonnementer. Børn bruger ikke taletid og data som voksne, og derfor er en mindre portion taletid og data ofte tilstrækkelig.
  • Børneabonnementer koster fra 19 kr. pr. måned. Mobilabonnementer til de yngste er billige, hvis du vælger det rette mobilselskab.
  • Små børn kan nøjes med få timers taletid og 2-3 GB data. De bruger primært mobiltelefonen hjemme eller i skolen, hvor der er trådløst netværk.
  • Teenagere har brug for mere data, gerne 10 GB eller mere, da de oftere færdes uden for hjemmet.
  • Tal med dit barn om mobilvaner og privatliv. Det er vigtigt, at dit barn lærer at bruge mobilen på en god og sikker måde. Red Barnet kan evt. hjælpe med vejledning. Se hvordan i bunden af denne side.

Find og sammenlign billige mobilabonnementer til børn

Her på siden kan du nemt finde og sammenligne de billigste mobilabonnementer til børn, så du både får det bedste mobilabonnement og sparer penge. Processen med at finde børneabonnement kan opdeles i 3 trin, som beskrives herunder.

1. Undersøg behovet

Start med at undersøge, hvad du og dit barn har brug for. Man kan ofte nøjes med et lille mobilabonnement med 1-2 timers taletid og lidt data, da barnet for det meste kan bruge trådløse netværk (f.eks. på skolen og i hjemmet). De fleste mobilabonnementer kan nemt opgraderes fra dag til dag, hvis det bliver nødvendigt.

2. Sammenlign børneabonnementer

Når behovet er klarlagt, kan du begynde at sammenligne de forskellige mobilabonnementer til børn. Her er det både vigtigt at finde et abonnement med den rette mængde taletid og data, men også undersøge mulighederne for op- eller nedgradering i tilfælde af skiftende behov.

3. Vælg det bedste mobilabonnement

Når du har sammenlignet egnede mobilabonnementer til dit barn, vælger du det bedste. Husk at undersøge, om der er introduktionstilbud til nye kunder, og om du evt. kan spare noget ved at samle flere abonnementer hos det samme mobilselskab. Det kan også lette byrden, når abonnementerne skal administreres.

Hvad er mobilabonnement til børn?

Mobilabonnementer til børn er særlige abonnementer, der egner sig til den yngre mobilbruger. Der er typisk tale om små, billige mobilabonnementer, der indeholder en lille portion taletid og data. Nogle mobilselskaber har som standard deaktiveret alle former for udlandstelefoni, 90-numre og lignende på deres børneabonnementer, men ved andre selskaber kan det fravælges efter behov.

Det skal understreges, at alle mobilselskaber har børnevenlige mobilabonnementer, også selvom de ikke kaldes “børneabonnementer” eller “mobilabonnementer til børn”. Det er altid muligt at sætte en forbrugsgrænse og blokere for specifikke tjenester/numre i et mobilabonnement, så længe du som forælder kan administrere abonnementet.

Hvad koster børneabonnementer?

Et mobilabonnement til børn koster fra 19 kr. pr. måned, og er altså blandt de billigste abonnementer på markedet. Det skyldes børns generelt lave forbrug, da de sjældent færdes uden for hjemmet på egen hånd, og først kan bruge sociale medier m.m. når de fylder 13 år (jf. sociale mediers egne aldersgrænser).

I tabellen herunder kan du se nogle eksempler på, hvad børneabonnementer koster.

Priser på børneabonnementer

BørneabonnementPris pr. måned
Lebara, 5 timer + 5 GB19 kr. pr. måned
Lyca Mobile, 5 timer + 5 GB19 kr. pr. måned
Flexii, fri tale + 20 GB59 kr. pr. måned
Oister, 3 timer + 10 GB59 kr. pr. måned
Duka, 5 timer + 5 GB59 kr. pr. måned
Greentel, 2 timer + 2 GB48 kr. pr. måned
Telmore, 1 time + 2 GB59 kr. pr. måned
3 Mobil, 3 timer + 3 GB60 kr. pr. måned
Priser senest opdateret 30. maj 2024.

Hvilket mobilabonnement til små børn?

Små børn på 6-10 år har typisk brug for et lille mobilabonnement med få timers tale og 2-3 GB data, da de sjældent færdes i længere tid på egen hånd uden for hjemmet. De bruger heller ikke mobiltelefonen i samme omfang som voksne og teenagere, og det er nemmere at styre forbruget.

Hvis dit barn f.eks. kører med skolebus i 20-30 minutter til og fra skole, er det imidlertid en anden sag. Her kan det være smart at vælge et mobilabonnement med lidt mere data, hvis barnet skal kunne se YouTube el.lign. på busturen.

Hvilket mobilabonnement til teenager?

I takt med at børn bevæger sig mod teenagerstadiet, begynder deres mobilvaner også at ændre sig. Flere begynder at blive aktive på sociale medier, og samtidig bruger de i højere grad YouTube og andre streamingtjenester på farten. De tilbringer også mere tid uden for hjemmet, hvilket især kan aflæses på dataforbruget.

Som udgangspunkt er det en god idé at vælge et mobilabonnement med mindst 10 GB data til din teenager, men i nogle tilfælde kan et større abonnement være nødvendigt. Overvej evt. et mobilabonnement med fri data, hvis din teenager har et meget stort forbrug af data på farten.

Taletid skal du imidlertid ikke tænke så meget over, da størstedelen af teenageres kommunikation er online-baseret via apps som Snapchat, Messenger og lignende.

Sådan sikrer du børneabonnementet

Et mobilabonnement er nøglen til en verden, som hverken du eller barnet kan styre. Derfor anbefales det på det kraftigste at sikre dit barns mobiltelefon så godt som muligt, og lære dit barn om gode mobilvaner. Herunder er en række gode råd, der hjælper med at sikre dit barns mobilabonnement.

Hemmeligt nummer og adresse

Du kan hos mobilselskabet tilvælge hemmeligt/udeladt nummer og adresse, så oplysningerne ikke vises i telefonbøgerne. Det betyder, at dit barns nummer ikke kan slås op i offentlige registre, og dermed kan fremmede ikke få adgang til oplysninger ved hjælp af telefonnummeret.

Deaktiver telefonsvarer

Det kan skabe problemer, hvis dit barn kommer til at ringe op til et bestemt nummer, efter at have hørt en besked på telefonsvareren. Derfor er det en god idé at deaktivere telefonsvareren i dit barns mobilabonnement. Dit mobilselskab kan hjælpe med dette.

Bloker muligheden for app-installation uden kode

Det er muligt at begrænse barnets mulighed for selv at installere apps, enten ved hjælp af forældrekontrol eller ved at indtaste en særlig kode, som barnet ikke kender. Dermed kan barnet ikke selv installere apps, som potentielt kan være uegnede for børn.

Spærring for indholdstakseret SMS og MMS

Man kan både donere penge, købe ydelser eller deltage i konkurrencer via SMS og MMS. Det kan blive en dyr fornøjelse, og derfor anbefales det at spærre for indholdstakseret SMS og MMS.

Spærring for ekstra datakøb

Mange mobilselskaber sender automatisk et tilbud om køb af mere data til en høj pris, hvis man løber tør inden måneden er omme. Alt man skal gøre, er at besvare en SMS. Det anbefales at spærre for ekstra datakøb, så dit barn ikke kommer til at købe en større mængde data.

Spærring for udlandstelefoni

Det kan blive rigtig dyrt, hvis dit barn ved et uheld ringer til et udenlandsk telefonnummer. Derfor bør du spærre for udlandstelefoni. Man kan sagtens åbne for udlandstelefoni, hvis man f.eks. skal ud og rejse i EU, men som udgangspunkt bør det være spærret.

Sluk for alle opkald fra ukendte numre

Nogle mobiltelefoner har mulighed for at spærre for opkald fra ukendte numre, så dit barn ikke får en fremmed person i røret. Det kan enten gøres via en app eller mobiltelefonens egne indstillinger, men mulighederne varierer fra mobiltelefon til mobiltelefon.

Tal med dit barn om privatliv og deling af personoplysninger

Det er en god idé at tale med sit barn om, at man aldrig skal dele navn, adresse, alder, billeder eller andre personlige oplysninger med fremmede. Heller ikke selvom de ligner nogen på barnets egen alder.

Tal med dit barn om svindel på nettet

Der foregår meget svindel på nettet, og det risikerer at ende i hænderne på dit barn, hvis der f.eks. dumper en SMS ind fra en ukendt afsender. Phishing er meget udbredt, og svindlerne udgiver sig f.eks. for at være Postnord, Digital Post eller lignende.

Få vejledning om børn og mobilabonnementer hos Red Barnet

Red Barnets SletDet-rådgivning har en række gode råd til forældre, der gerne vil hjælpe børnene med at komme sikkert på nettet med mobilen. Hvis du synes det er svært at finde rundt i al den nye teknologi, og gerne vil have et godt råd til hvordan sociale medier f.eks. kan håndteres, så kan du med fordel kontakte SletDet-rådgivningen hos Red Barnet.

Ofte stillede spørgsmål

Kan jeg købe taletidskort til børn?

Ja, det er muligt at købe taletidskort til børn, men det anbefales ikke. For det første er det svært at kontrollere barnets forbrug med taletidskort, og for det andet er det meget dyrt.

Kan mit barn nøjes med et forbrugsafregnet mobilabonnement?

Nej. Forbrugsafregnede mobilabonnementer kan ikke betale sig, da minutprisen og dataprisen er meget høj. Det kræver kun et meget lille forbrug, før et forbrugsafregnet mobilabonnement er dyrere end et pakkeabonnement.

Skal jeg vælge det billigste mobilabonnement til mit barn?

Ja, du kan med fordel vælge det billigste mobilabonnement til dit barn. Man kan nemlig altid opgradere abonnementet, hvis det bliver nødvendigt, og så træder opgraderingen allerede i kraft den efterfølgende dag. Børns behov svinger meget, så derfor er det en god idé at starte med et billigt abonnement og så opgradere hvis behovet melder sig.

Er mobilabonnementer sikre for børn?

Som udgangspunkt er mobilabonnementer sikre for børn, hvis du har tilvalgt hemmeligt nummer, skjult adresse og lært dit barn om gode mobilvaner. Det er imidlertid vigtigt at du løbende snakker med dit barn om mobiltelefoni, og interesserer dig for barnets mobilvaner.

Hvilke mobilselskaber har børneabonnementer?

Mange mobilselskaber har børneabonnementer, heriblandt Telmore, Call me, Telia, YouSee, Oister, Greentel, Telenor, CBB Mobil, Call me, Duka og mange flere. Alle mobilabonnementer kan fungere som børneabonnementer, hvis de da indstilles korrekt.

Kan jeg overvåge mit barns brug af mobiltelefonen?

Ja, der er mange måder, du kan overvåge dit barns brug af mobiltelefonen. Mobilselskabet har eksempelvis en oversigt over alle numre, der ringes eller SMS’es til, og derudover kan du installere en app, som hjælper med overvågningen. Det kan eksempelvis være rart at kende barnets lokation, hvis det selv går/cykler til/fra skole, og det kan klares ved hjælp af apps til både Android og iPhone.

Hvilket mobilabonnement er bedst til børn?

Det bedste mobilabonnement til børn er billigt og simpelt, da børns mobilforbrug generelt er mindre end de voksnes.Eksempler på gode mobilabonnementer findes bl.a. hos Lebara, Flexii og Greentel, der alle har små og fleksible mobilabonnementer til børn.